Melkeprodukter passer ikke for alle og for mange av oss er det rett og slett problematisk. Noen tåler ikke det naturlige sukkeret i melk (laktose) mens andre reagerer eller har allergier mot melkeproteiner (casein og myse). Andre bare velger å unngå melkeprodukter av ulike grunn. 
Det finnes en del melkealternativer på markedet som for eksempel soyamelk, havremelk og rismelk. Disse er lettvinte og nokså greit å få tak i men er ofte tilsatt sukker og andre tilsetningsstoffer. Dessutten er konvensjonelt dyrket soya en versting når det gjelder genetisk modifisering og havremelk kan ikke regnes som glutenfri. Disse produktene blir også utsatt for ultravarmebehandling, eller ultra heat treatment (UHT) for å gi lang holdbarhet. Det vil si at produktet varmes opp til rundt 140 grader under trykk i noen sekunder. Denne varmebehandlingen gir strukturendringer i proteinet, noe som har vist seg å øke det skadelige kolesterolet i blodet. Dette gjelder særlig soyamelk som inneholder forholdsvis mye protein.

Hjemmelaget nøttemelk er et kjempegodt, sunt og enkelt alternativ til kumelk. Konsistensen kan enkelt justeres ved å bruke mer eller mindre vann og det er bare å bruke fantasi hvis du vil ha litt ekstra smak – meget god med et par dadler og litt kakao 🙂

Nøttemelk

ca 1 dl nøtter eller frø  (f. eks rå mandler, cashewnøtter (min favoritt), sesamfrø, gresskarfrø, eller hampfrø)

ca 9 dl vann
klype havsalt eller himalayasalt
½ ts ekte vanilje (valgfritt) 
Legg nøtter/frø i vann, gjerne natten over (dette er ikke nødvendig dersom du bruker cashewnøtter eller hampfrø). De sveller ganske mye, så la de ligge i rikelig med vann. Hell av vannet og skyll frøene godt. Bland de bløtlagte frøene med vannet og kjør alt i en blender på full guffe (gjerne opptil et minutt). Hvis du ikke vil ha med kjøttet så setter du en sil eller nøttemelkspose over en bolle og hell i nøttemelka fra blenderen. La det sile gjennom. Press ut melka mens du holder silen/posen over bollen og la melka renne ned. Jeg bruker den vanligvis direkte fra blenderen uten å sile men dette er en smaksak 🙂 Nøttemelka helles på en flaske og settes kjølig – holder seg 3-4 dager i kjøleskap.  

Vil du ha den litt søtere kan du tilsette enten et par dadler (uten sten), 1 ss honning, lønnesirup, stevia, sukrin, eller xylitol . Nøttemelk brukes akkurat som vanlig melk – på frokostblanding, i smoothies og suppe eller straight up med cookies 🙂