Brokkoli er en ordentlig hverdagshelt i min bok. Den hører til den familien av grønnsaker (Brassica) som inneholder de største konsentrasjonene av svovelforbindelser. Disse forbindelsenene er vesentlige for å støtte leveren i sitt avgiftningsarbeid. En av disse (sulforafan) har også viste seg å ha en gunstig effekt ved Helicobacter pylori infeksjoner (“magesårsbakterien”). Brokkoli inneholderer også de fytokjemiske karotenoidene leutin og zeaxanthin som er viktige for synet vårt samt folsyre, fiber og de kraftige antioksidantene A og C vitaminer.
Stilkene på brokkoli gir også mye næring og må gjerne spises men toppene inneholder syv ganger så mye betakaroten som stilkene. De mørkeste toppene inneholder også mer klorofyll enn de lyse – klorofyll kan beskytte cellene våre mot skader ved å absorbere giftige forbindelser og uskadeliggjøre frie radikaler som kan forårsake kreft.
Men er det rart at mange barn (og voksne) ikke liker brokkoli når den blir som oftest kokt i hjel og tappet av all smak, farge og vitaminer ? Dette bør være ulovlig 🙂
Når broccoli blir kokt i vann eller dampkokt litt for lenge blir den ikke bare slapp og fargeløs men mister også en rekke viktige næringsstoffer – bl.a. C og B vitaminene. Broccoli er best når den fortsatt har en sterk grønnfarge og litt krunsj – da er alle næringstoffene bevart og smaken er helt på topp!

 

 

Ovnstekt Brokkoli

Denne oppskriften er utrolig enkel og smaker kjempegod. Frem til jeg fant på denne metoden var ikke mine barn spesielt begiestret for brokkoli og spiste den kun under litt press. Nå spises den faktisk med litt gusto og ikke bare fordi at Mamma sier det er sunt 🙂
 
2 stk brokkoli
ca 3 ss kaldpresset ekstra virgin olivenolje
1-2 presset hvitløksbåter
et par gode klyper havsalt
 
Still stekeovenen på 200 grader og kle en langpanne med bakepapir. 
 
Brokkoli deles opp i mindre biter (gjerne med stilken) og spres ut på panna.
 
Pisk sammen olivenolje, presset hvitløk og havsalt og hell over brokkolien.
Jeg bruker to store skjeer for å rør om slik at alt blir godt dekt av oljeblandingen.

Stekes midt i ovnen i ca 15-20 minutter – bare hold litt øye på den til brokkolien blir litt gylden og begynner å lukte deilig.

 

 

 
Dryss evt med litt parmesanost eller næringsgjær og en skvis sitronsaft.  Delicious!!