Jeg elsker rawfood snop fordi det er både godt, sunt og lett å lage. De aller fleste oppskrifter for rawfood “godteri” og snacks jeg bruker er basert på nøtter, noe som gjør de meget næringsrike og mektige. Men nøtter passer dårlig både for min datter med PKU og oppi matpakken til min sønn på grunn av et nøtteforbud på skolen hans. Disse kokosrutene er et kjempefint alternativ som er fri for nøtter og passe søt uten sukker. Kokosruter krever veldig få ingredienser og er meget raske å slenge sammen. De passer fint både på tur, oppi matpakker eller til lørdagsgodt.

Kokosruter

Jeg er veldig glad i kokos og spiser den i alle mulige former…kokosmelk, kokosvann, fersk kokoskjøtt, tørket kokoskjøtt, kokosolje, osv. Enkel og ekte supermat 🙂

8 saftige dadler uten sten (110g)
5 dl revet kokos eller kokosflak (130g)
3 ss økokogisk kokosolje
1/2 ts ekte vanilje ekstrakt
klype uraffinert havsalt eller himalaya salt
en neve rå kakao nibs (kan sløyfes)

Smelt kokosolje over et vannbad og bland sammen med revet kokos. 

Kjør dadler, havsalt og vanilje i en foodprossesor med S-kniven til du får en klissete masse. 
Tilsett kokos- og oljeblandingen og kjør til alt henger godt sammen. Ha i kakao nibs og kjør i noen sekunder til.
Da presser du massen godt nedi en brødform som er kledd med bakepapir. Jeg bruker ofte en potetmoser for å få det jevnt og flat.

Formen settes i kjøleskapet i ca 1/2 time for å stivne litt. Ta bare tak i papiret og løfte ut hele greia. Skåres opp i ruter (eller andre artige fasonger) med en skarp kjøkkenkniv.


Tilpassing for PKU

Hele oppskriften (uten kakao nibs) gir 255 mg fenylalanin (.95 mg/g)