Et dårlig kosthold basert på bearbeidet mat, for mye alkohol, bruk av medisiner og et stressende livsstil kan skape en trist tilstand for både leveren og fordøyelsen. Hver gang vi spiser bearbeidet eller stekt mat, blir utsatt for miljøgifter og stress eller rett og slett overspiser blir leveren overbelastet. Når leveren blir stresset har den redusert kapasitet til å utføre alle sine viktige oppgaver på en effektiv måte.

På grunn av sure oppstøt spiser også millioner av mennesker tabletter for å redusere produksjon av magesyre. Dette gjør de til tross for at symptomer av sure oppstøt skyldes ikke for mye magesyre, men heller magesyre på feil sted. Visste du at symptomer på for mye magesyre ligner ofte på det å ha for lite? Når vi blir eldre reduseres produksjonen av magesyre ganske dramatisk, og hvis vi i tillegg undertrykker produksjon ved bruk av medisiner, kan dette føre til store konsekvenser for hele kroppen. Magesyre er vesentlig for nedbryting av proteiner i magesekken og opptak av både vitamin B 12, jern, kalsium, magnesium, sink og kobber. Magesyre er også kroppens første forsvarslinje mot bl.a. matforgiftning, Candida Albicans, H. Pylori, parasitter og andre infeksjoner.
Bitterstoffer fra grønnsaker, urter og krydder stimulerer hele fordøyelsessystemet ved å øke utskillese av magesyre, bidra til å regulere opptaket av vitamin B12, normalisere blodsukkeret, fremme produksjon og frigjøring av fordøyelsesenzymer og galle, styrke og helbrede slimhinnen i hele fordøyelseskanalen, berolige sure oppstøt, øke tarmperistaltikken, og redusere sug etter søtsaker.
I følge kinesisk medisin kan bitterstoffer også påvirke oss på et følelsesmessig nivå. Mørkegrønne bladgrønnsaker og bitre urter har en viss ”jording” kvalitet som demper et stresset og irritabelt system, hjelper oss til å slippe ting og bli kvitt den tunge og negative energien som vi kan sitte fast med. Dette er jo logisk med tanke på at mesteparten av våre “feel-good” nevrotransmittere som serotonin og dopamin produseres og utnyttes i tarmen.
Selv om de blir sjeldent inkludert i et vanlig norsk kosthold, har naturen faktisk gitt oss mange spiselige bitre matvarer som støtter fordøyelsen og stimulerer leverens naturlige evne til å rense giftige avfallsstoffer fra kroppen. Mørkegrønne bladgrønnsaker, spesielt de som er sure eller bitre gjør nemlig dette!
  • Grønnkål
  • Ruccola
  • Mangold
  • Spinat
  • Persille
  • Seraptasennep
  • Løvetann
  • Brennelse
  • Brønnkarse
  • Sikori
  • Rødbeter
  • Rosenkål

 

Typiske bitterstoffplanter er gulsøte, bukkeblad, ryllik, kvann, løvetann, burot og malurt. Løvetann (både rot og blad) er en klassisk bitter urt som hjelper fordøyelsen og stimulerer leveren til å produsere mer galle.


Bitterstern tinktur er noe jeg kan varmt anbefale. Dette skal helst tas ca 20 minutter før et måltid – enten rett på tunga eller blandet i en munnfull vann. Ha den gjerne oppi veska når du drar på julebord 🙂 Dette får du kjøpt hos de fleste helsekost butikkene.
NB! Dersom du har påviste problemer med for mye magesyre, eller har sår eller betennelser i fordøyelseskanalen, bør du ikke bruke urter som inneholder mye bitterstoffer. Vær også oppmerksom på at bitterstoffer kan motvirke effekten av syrenøytraliserende medisiner.
Andre fordøyelseshjelpere:
  •  Fermenterte matvarer (f.eks. gjæret surkål) er både enzymrike og proppfulle av gunstige probiotiske bakterier som er fantasisk for fordøyelsen.
  • Både peppermynte og ingefær er meget effektive mot kvalme og luftplager. Begge kan brukes i maten eller drikkes som te.
  • Ekstra fordøyelsesenzymer i tablettform kan også hjelpe på. (1-2 tabletter til maten) Jeg anbefaler disse men du får også kjøpt andre typer på apoteket.
  • Tygg maten godt, slapp av og nyt måltidet! Dette stimulerer det parasympatiske nervesystemet som har ansvar for bl.a. fordøyelsen og tarm peristaltikken. Når vi glefser i oss maten uten å tygge den ordentlig kan dette lett føre til fordøyelsesplager.
  • Unngå å spise når du er stresset eller har dårlig tid. Når vi er stresset går kroppen inn i sin “fight or flight” modus og da blir fordøyelsen sterkt nedprioritert.
  • Begrens væskeinntak under måltider. Når vi drikker mye til maten (f.eks. mye vann) kan magesaften bli utvannet og maten blir ikke skikkelig bearbeidet i magesekken. I tillegg kan magen bli stimulert til å tømme seg for tidlig rett og slett på grunn av tyngden.