Ja, rød paprika kan faktisk brukes til mye mer enn pynt oppå et brødskiv! Lag en enkel paprika puré så har du et spennende alternativ til vanlig tomatsaus i mange retter som f.eks. pasta, lasagne, kjøttpudding, fisk eller grønnsaker. Denne pureen får et lite kick fra fersk ingefær og cayennepepper, og masse god smak fra både purreløk og hvitløk. 
Mat som medisin…
Paprika får sin farge fra karotenoid fytokjemikalier – kraftige antioksidanter som beskytter cellene våre mot frie radikaler. Visste du at fargevariasjonen skyldes bare modenhet? Grønne paprika er de minst modne så kommer gule, oransje og røde. Røde paprika er både søte og meget næringsrike med 11x mer beta-keroten og nesten dobbelt så mye C vitamin som de andre. Rød paprika inneholder også lykopen som støtter både hjerte- og lungefunksjon samt luetin og zeaxanthin som er viktig for synet. 
Cayennepepper, ingefær og hvitløk bidrar også med kraftige antiinflammatoriske, smertestillende og antioksidant egenskaper – og smaker nydelige sammen!
Oppbevaringstips…
Paprika kan bli bitre og slappe, og miste både smak og vitaminer dersom de ikke oppbebares riktig. De holder seg best i en tett plastpose i kjøleskapet fordi kaldere temperaturer og minst mulig luft bremser nedbrytingsprosessen. Vent også med å vaske de til rett før de skal spises – vann kan gjør at de fort råtner.

Rød paprika puré  

2-3 røde paprika
4 hvitløksfedd
1 ss fersk ingefær
1 purreløk
2 ss kaldpresset økologisk olivenolje
ferskpresset saft av 1 sitron
1/4-1/2 ts uraffinert havsalt
klype cayennepepper


Velg helst økologiske paprika – de står nemlig høyt oppe på listen over grønnsaker som sprøytes mest!

Still stekeovnen på 200 grader. Grovhakk paprika, ingefær, hvitløk og purreløk og ha alt oppi en lanpanne dekket med bakepapir.

Dryss på olivenolje og bland godt slik at alt blir godt dekket. Stekes 25-30 minutter.

Ha ferdigstekte grønnsaker oppi en blender eller foodprossesor og tilsett salt, sitronsaft og cayennepepper.

Kjør til du får en glatt og jevn puré (eller til ønsket konsistens)


Etter noen bilder ble det lunsj! Rå squash «nudler» med rød paprika puré, drysset med næringsgjær og tangflak. Deilig!