Vi har alle en indre stemme. Den ene som hvisker at vi skal velge grønnsaker over pasta, den andre som kanskje suger etter sjokolade på ettermiddagen, eller som forteller oss at vi er mett når vi har bare kommet halvveis gjennom et måltid. Men hvor ofte har du faktisk lyttet til denne stemmen?
Å spise intuitivt kan være en meget verdifull evne, særlig når vi stadig vekk blir bombardert fra alle kanter med ulike meninger om mat og kosthold. Husk at én matfilosofi eller type kosthold kan funke helt utmerket for den ene og være helt feil for den andre. ”One man’s medicine is another man’s poision” som det sies. Dette er et veldig viktig konsept og kalles for biokjemisk individualitet.
Jeg oppfordrer deg til å høre etter din indre viten. Merk kroppens signalene, sett dine forventninger til side og sjekk inn med deg selv. Hva har jeg lyst til å spise? Er jeg virkelig sulten eller kjeder jeg meg? Er jeg egentlig bare tørst? Har jeg spist nok? Er jeg mett?
 Hvor mange ganger har du for eksempel spist et helt måltid uten å smake en bit? I tråd med å spise mer intuitivt er noe som heter for «Mindful Eating» eller oppmerksom spisingpå norsk. Oppmerksom spising er basert på buddhistisk lære og er ingen diett med menyer eller mat restriksjoner. Det handler om å utvikle et nytt tankesett rundt mat. Med oppmerksom spising brukes den gamle kunsten mindfulness, eller det å være til stede.



Bildet er hentet her

Ved å praktisere dette får du et mer intimt forhold til kroppens signalene slik at du vet når du behøver å spise og når du skal stoppe. Dette kan være en vanskelig oppgave dersom din sult og dine metthetssignalene har blitt sterkt påvirket av f.eks. store porsjoner, ”fad diets” eller trøstespising.
Å være tilstede fører også til bedre kontroll over dine følelser. Noen overspiser eller begrenser matinntaket som en måte å takle negative følelser på. Å spise eller ikke spise kan distrahere fra angst og bekymringer. Men når du har positive mestringsteknikker trenger du ikke å bruke mat for å styre dine følelser. Du kan sitte med de, så ubehagelig som de kan være, uten å skyve de vekk eller trykke de ned med mat. Med økt oppmerksomhet kan du høre på disse tankene som gjør at du overspiser eller trøstespiser uten å adlyde dem. Isteden for å reagere på dine selvdestruktive og negative tanker rundt mat kan du heller svare bevisst på de.
Men hvordan lærer vi oss til å spise mer intuitivt?
Sats først og fremst på et kosthold som består av hel og ekte mat som tilfredsstiller både sult og sjel. 
Pust dypt og tygg maten godt – dette stimulerer det parasympatiske nervesystemet som har ansvar for aktiviteten i mage og tarm og stimulerer utskillingen av spytt og magesaft. 
Unngå å spise “i farten” eller når du er veldig stresset – sett deg ned når du først skal spise (istedenfor å henge f.eks. over kjøkkenvasken). Prøv å gjøre dette selv om du bare skal spise et lite mellommåltid.

Gjør måltidet til en avslappet og koselig stund, og bare spis – altså, ikke spise og mase, spise og se på TV, eller å spise og se på TV og sladre på telefonen mens du skriver en Tweet og/eller oppdatere din Facebook status.

Vær her i nået. Ikke dvele ved fortidens dårlige matvalg, men vær til stede og gjør den beste beslutningen i dette øyeblikket. Du trenger ikke å tenke tilbake til de tusenvis av gangene du ”falt av vognen”. Vær her og start fra nå.

Glem kaloriene og la din intuisjon være din guide når du velger mat som er riktig for din kropp. Ikke bare hvilken type mat, men også mengden. Hør etter din sult. Å ha en sunn kroppsvekt og oppleve levende helse handler ikke bare om hva andre sier og mener at du bør putte i munnen, det handler om å være lydhør overfor din egen kropp og finne ut hva du egentlig er sulten etter. Maten vil aldri fylle det åndelige, følelsesmessige eller mentale tomrommet. Noensinne. Hører du etter kroppen din så kjenner du forskjellen mellom ekte fysisk sult og følelsesmessig, emosjonell sult.

Og ikke minst slipp dine skyldfølelser og ha medfølelse for deg selv. Særlig kvinner lever med en følelse av å ikke være god nok og ikke ha viljestyrke til å endre sin kropp og/eller sitt liv. Bare ved å gi slipp på denne skylden kan vi begynne å gjøre langvarige endringer. Du er ikke den maten du putter i munnen din, og du er ikke de valgene du tar. Du er en vakker, perfekt vesen som gjør det beste hun kan til enhver tid. You go girl!

Vil du vite mer om Mindful Eating?

How To Master The Art Of Mindful Eating

The Center for Mindful Eating

Mindful Eating boktips