Her spises det mange deilige egg for tiden. The girls ute i hønsehuset har virkelig kommet ut av vinterdvalen sin og er i gang igjen for alvor. Jeg elsker quiche fordi den er rask å sette sammen og veldig lett å variere etter hvilke grønnsaker man har i kjøleskapet. Egg er jo en av de beste og billigste proteinkilder som finnes, og inneholder også mange andre viktige næringsstoffer (Her kan du lese mer om hvorfor vi bør spise økologiske egg).

Quiche-muffins er super lettvinte, næringsrike og egner seg utmerket til både middag og niste. Jeg liker spesielt kombinasjon av grønn squash og fetaost, men vil du lage de uten melkeprodukter så er det bare å droppe osten og erstatte melka med nøttemelk. Vips – middagen og lunsj til neste dag er gjort på litt over en halv time.

Quiche-muffins med squash, fetaost & quinoa

 

1 dl helmelk (helst upasteurisert) eller nøttemelk
ca 60 g fetaost eller myk geitost (chevre)
4 store økologiske egg, pisket
3 dl grovraspet grønn squash
1-1 1/2 dl kokt quinoa
1/2 ts havsalt  
pepper

Forvarm ovnen til 190 grader og smør 12 muffinsformer godt med kokosolje eller smør.

Pisk sammen ost og melk i en bakebolle til du får en nokså jevn masse. 


Tilsett egg, raspet squash, quinoa, salt og pepper og pisk alt godt sammen.

Fordel røret oppi muffinsformene (ca 2 ss hver) og stek i 30 minutter til eggene har stivnet og blir litt gyldne på toppen. La de avkjøle på rist i noen minutter før de tas ut av formen.

Toppes gjerne med litt ekstra quinoa, pesto eller salsa 🙂