Jeg er for tiden midt oppi min årlige rabarbra-galskap. Vi har 3 gigantiske rabarbra planter ute i hagen som vokser seg stor nesten natten over. Rabarbra trives jo som ugress, men likevel blir jeg hvert år litt stresset av å få brukt opp hele avlingen. Mye går rett i fryseren og brukes hele året til f.eks. rabarbra pai eller kokes til saft som gubben min elsker.

Botanisk sett er rabarbra klassifisert som en grønnsak og er i slekt med bokhvete. Mine barn elsker å spise den rå, men jeg synes rabarbra er nesten uutholdelig syrlig uten litt sødme. Denne chutneyen blir overraskende søt kun med å tilsette kanel og litt tørket frukt – altså ingen behov for å pøse på med masse sukker! Den er meget rask å slenge sammen og trenger å stå bare noen få dager til fermentering.


Mat som medisin…
Næringsmessig er rabarbra en utmerket kilde til C vitamin (noe vi vet er viktig for et sterkt immunforsvar), vitamin K, kalium og magnesium. Den har mye fiber som bidrar til å opprettholde en sunn fordøyelse, og er en god kilde til kalsium som er viktig for bl.a. sterke ben og tenner. Som om ikke det var nok, inneholder rabarbra naturlige plantekjemikalier (polyfenoler) som kan bidra til å ta knekke på kreftceller.

Som andre typer røde frukt, inneholder rabarbra flere gunstige antioksidanter som lykopen, leutin og antocyaniner. Disse er bra for huden, øyne og immunforsvaret, samt forebygging av kreft. Kokt rabarbra leverer en god dose med lykopen, mens rå rabarbra inneholder lite.

Rabarbra er også naturens avføringsmiddel 🙂 I kinesisk medisin har rabarbara lenge blitt brukt mot alvorlig forstoppelse. Planten inneholder glykosider (spesielt rhein, glucorhein og emodin) som har sterke lakserende effekter.

Fermentert rabarbra chutney


På grunn av sukkeret fra tørket frukt, går fermenteringen nokså raskt og alkohol prosenten kan fort stige. Fermentert frukt kan derfor generelt ikke oppbevares altfor lenge. Skulle prosessen likevel gå litt for langt, kan den brukes f.eks. til å lage en deilig surdeigstarter 🙂

    * 3 stilker rabarbra
    * 1-2 dl økologisk usukret tørket frukt (rosiner, kirsebær, tranebær, o.l.)
    * 1/2 ts uraffinert havsalt
    * 1 dl vannkefir eller myse fra kefir eller yoghurt
    * 1/2 ts malt kanel
    * 1,5 dl vann

Finhakk rabarbra og tørket frukt (jeg brukte en blanding av rosiner og tranebær) og ha den oppi en bolle sammen med alle de andre ingrediensene.

Bland godt så ha den oppi en krukke som rommer en halv liter. Trykk blandingen ned til den ligger under væsken.

Sett på lokk og la den stå ved romtemperatur i 2-4 dager. Sjekk ofte (minst en gang for dagen) for å kontrollere fermenteringen. Chutney er ferdig når den er litt sprudlende, lukter gjæret og smaker frisk. Oppbevares i kjøleskapet.  

Vi spiser chutenyen oppi yoghurt eller kefir, men den kan også brukes til f.eks. kjøttretter eller grillet grønnsaker. Frisk og deilig fordøyelseshjelper!