De fleste har jo vært i full sving med grillsesongen en god stund nå. Selv har vi vært mest opptatt av å gjøre dyrene klar til sommerbeite, rengjøre hønsehuset og studere værmeldingen slik at vi kan slå høy og få det tørt til vinteren.Vi ligger derfor litt etter i forhold til feriestemning og utekos, men jeg tenkte i alle fall å dele noen tips om å gjøre grillmaten sunnere!

Det finnes to kreftfremkallende stoff som dannes når vi griller mat ved veldig høy varme. Heterosykliske aminer (HCA) dannes når kjøttet blir overstekt, og har vist seg å bidra til kreft hos dyr. Amerikanske helsemyndigheter (Department of Health and Human Services) inkluderer HCA i sin liste over kjemikalier som er «rimelig å anta som kreftfremkallende». Forskning har vist at HCA øker risikoen for flere kreftformer som inkluderer tykktarm, mage, lunge, bukspyttkjertel, bryst og prostata kreft.
Det andre kreftfremkallende stoffet som dannes i forbindelse med grilling kalles PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner). Dette blir dannet når fett fra kjøttet drypper ned på den varme grillen og danner en røyk som føres tilbake på maten. PAH kan også dannes direkte på maten når den blir svidd eller brent.

Bør vi da slutte å grille? Absolutt ikke! Du kan redusere farene ved å følge noen enkle regler:
  • Ikke bruk for høy flamme. Hold varmen lavere og snu kjøttet ofte for å hindre oversteking på den ene siden.
  • Unngå at kjøttet blir svidd eller brent.
  • Skjær bort ekstra fett for å redusere at det drypper og danner mye røyk.
  • Velg tynnere kjøttstykker som krever mindre tid på grillen.
  • Bruk en kortere grilletid og fjern kjøtt fra grillen så fort som mulig.
  • Bruk marinade. Forskning publisert i Journal of Food Science fant at marinering av kjøtt kan redusere HCAs med så mye som 70%. Marinader med masse krydder (som inneholder antioksidanter) er spesielt bra.
  • Hold grillen ren og fri fra ekstra fett og olje.
  • Grill masse grønnsaker! De danner nemlig ikke HCA eller PAH, og gir masse antioksidanter som beskytter dine celler og DNA mot skader.

Tilbehør teller óg!!

Server gjerne næringsrik tilbehør til grillmaten som både hever smaken og hjelper fordøyelsen:


Bytt ut kjedelig burgerbrød med glutenfrie surdeigsrundstykker og 
lage en stor grønnsalat, quinoasalat eller 
potetsalat så har du et deilig og kjempesunt måltid!!

Hva liker du å grille?

Kilder: