Mange bytter til lettbrus dersom de ønsker å gå ned i vekt og unngå diabetes, men er dette virkelig en god idé? Et nytt 14-års studie av 66118 kvinner viser at lettbrus kan faktisk være verre enn sukkerholdige drikker!
Studiet som ble publisert i American Journal of Clinical Nutrition oppdaget noen skremmende og oppsiktsvekkende fakta som bør gjøre at vi endelig dropper lettbrus og andre produkter som inneholder kunstige søtstoffer. Studiet viste at lettbrus hever risikoen for diabetes mer enn sukkerholdig brus. Kvinner som regelsmessig drakk 350 ml lettbrus tre ganger for dagen hadde en 33 prosent økt risiko for diabetes 2, og de som drakk 600 ml tre ganger for dagen hadde en 66 prosent økt risiko.
Det viste seg også at kvinner som drakk lettbrus istedenfor sukkerholdig brus drakk dobbelt så mye fordi kunstige søtstoffer er mer vanedannende og mye søtere enn vanlig sukker. Forskerne fant også at de kunstige søtningsmidler ga økt risiko for å utvikle diabetes helt uavhengig av kroppsvekt. Dette og annen forskning viser hvordan lettbrus kan gjøre oss fete og syke.

Lettbrus kan være enda verre enn vanlig sukkerholdig brus? Hvordan skjer det?

*Kunstige søtstoffer er hundrevis til tusenvis av ganger søtere enn vanlig sukker og stimulerer vår genetisk programmert preferanse for søtt mer enn noen annen substans.

*De lurer hjernen og stoffskiftet til å tro at sukker er på vei. Dette fører til at kroppen skiller ut insulin (kroppens fettlagringshormon) og danner mer magefett.

*De forvirrer og senker stoffskiftet slik at du forbrenner færre kalorier hver dag.

*De øker sultfølelsen og gjør at du får mer lyst på sukker og stivelsesholdige karbohydrater som brød og pasta.

*Rotter i dyrestudier som fikk kunstige søtningsmidler spiste mer, fikk et lavere stoffskiftet og la på seg 14 % mer kroppsfett i løpet av bare to uker – selv om de spiste færre kalorier.

*I menneskestudier var det en 200 % økt risiko for fedme blant de som drakk lettbrus



Dette vil imidlertid ikke si at man bør heller drikke sukkerholdig brus og drikkevarer!!! Disse har kroppen overhodet ikke behov for. Rent vann er fortsatt den aller beste tørstedrikken – og dette gjelder særlig for små barnekropper. Tilsett gjerne en skvis sitron eller limesaft og litt fersk ingefær dersom du vil piffe vannet opp. Prøv gjerne solbrygget iste, vannkefir eller chia fresca når du ønsker noe enda mer smakfullt 🙂



Kilder:
Fagherazzi, Guy, A. V.-C. (2013, March). Consumption of artificially and sugar-sweetened beverages and incident type 2 diabetes in the Etude Epidémiologique auprès des femmes de la Mutuelle Générale de l’Education Nationale–European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition cohort. The American Journal of Clinical Nutrition .
Hyman, M. (2013). Organic Connections. Hentet fra Big Soda’s Secret: How Diet Soda Makes You Fat: http://organicconnectmag.com/wp/big-sodas-secret-how-diet-soda-makes-you-fat/