Ønsker du et næringsrikt, allsidig og smakfullt alternativ til vanlige poteter? Look no further…

Til min store glede begynner søtpoteter å dukke opp hos mange matbutikker her i Norge. Før i tida måtte jeg til internasjonale matbutikker for å finne disse fargerike røtter som vi amerikanerne forbinder mest med Thanksgiving. Søtpoteter er en konsentrert kilde til kraftige antioksidanter (bl.a. betakeroten og C vitaminer) samt andre viktige næringsstoffer som jern, kalium, cobber, mangan og fiber. De har også mindre påvirkning på blodsukkeret (lavere glykemisk belastning) enn vanlige poteter og har viste seg i dyrestudier å kunne bidra til å stabilisere blodsukker og redusere insulinresistens. Yay!

Denne uka kom det noen nydelige søtpoteter i min kurve fra Økomat, og da ble det yndlingsmiddag til lillebrør. Disse bruker vi som middagskaker og spiser de med f.eks. sautert grønnkål eller ovnsbakt brokkoli og en stor grønn salat. Noen ganger er det også en god kraftsuppe til 🙂

Oppskriften jeg bruker er min glutenfri versjon basert på Sweet Potato Pancakes fra en av favorittene mine Moosewood Cookbook av Mollie Katzen.

Søtpotetkaker


ca 10 dl skrellet og raspet søtpotet (ca 2 store)
1 liten løk, raspet
3-4 ss ferskpresset sitronsaft
4 økologiske egg
1/2 toppet dl kokosmel
1 ts uraffinert havsalt
nykvernet sort pepper
evt en stor neve hakket persille 

Kokosolje eller ghee til steking

Løk og søtpoteter raspes i en fei ved bruk av en kjøkkenmaskin, men dette kan selvsagt gjøres for hånd.

Pisk sammen egg, sitronsaft og kokosmel.

Bland så alt sammen i en stor bolle – en god gaffel funker kjempebra til dette. “Røret” holder seg forresten veldig fint i opptil flere dager i kjøleskapet.

Varm kokosolje eller ghee i en jernpanne. Bruk en stor spiseskje for å formere små kaker og press dem litt flat i panna. Dersom kakene er veldige tjukke blir nemlig søtpotetene ikke helt gjennomstekte.

Serveres med en god klatt rømme og gjerne litt pesto oppå. Nam 🙂


Tilpassing for PKU

Disse kakene kan enkelt lages til PKUere ved å bytte ut egg med eggerstatning blandet ut i litt vann og litt lavproteinmel eller rismel for å holde de sammen. Kjempepopulære hos oss 🙂

*Rå søtpotet inneholder 1mg fenylalanin per gram