Her i den vestlige verden har mange frykt for å spise fett, og mettet fett har kanskje blitt sett på som den aller største skurken. Men sannheten er at naturlig mettet fett er ikke bare ufarlig men vesentlig for vår helse!
Mettet fett har et ufortjent dårlig rykte på seg på grunn av de helsefarlige transfettsyrene som finnes blant annet i herdet og delvis herdet vegetabilsk fett. Disse planteoljer blir til mettet fett gjennom en kunstig prosess som kalles hydrogenering. Det finnes mye vitenskapelig bevis på at transfett er giftig og tydelig forbundet med en rekke kroniske sykdommer. Bruk av transfett er heldigvis på vei ned, men dessverre har frykten for mettet fett også skapt mye forvirring om naturlig forekommende mettet fett. Mange mennesker har derfor erstattet både naturlig mettet fett og herdet vegetabilsk fett med en overflod av flerumettede planteoljer, noe som kan vise seg å være like usunt.
Bare i de siste tiårene har vi vendt oss bort fra naturlige fettstoffer og mot industrifremstilte raffinerte planteoljer. Samtidig har vi sett en eksplosjon av degenerative sykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. Til tross for markedsføringspåstander og anbefalinger fra helsemyndighetene har naturlig mettet fett faktisk mange viktige oppgaver i kroppen. Mettede fettsyrer er hjertets foretrukne energikilde og gir kroppen byggesteiner for cellemembraner samt en rekke hormoner og hormonlignende substanser. I tillegg fungerer de som bærere for de viktige fettløselige vitaminene A, D, E og K. Vi trenger også fettstoffer for omdanning av betakaroten til vitamin A, mineral opptak, og en rekke andre biologiske prosesser.
Det er imidlertid absolutt ikke likegyldig hvilken type mettet fett vi spiser. Naturlig mettet fett får vi hovedsakelig fra animalske fettstoffer og tropiske oljer, men dannes også i kroppen av karbohydrater. Vi må være kresne og kritiske og velge naturlige og helst økologiske kilder til mettet fett som for eksempel meierismør, helfete melkeprodukter, virgin kokosolje og talg.

Mindre risiko for hjerte- og karsykdom

Dette er jo det motsatte av det vi har blitt vant til å høre, men naturlig mettet fett spiller en nøkkelrolle i kardiovaskulær helse og er faktisk med på å beskytte hjertet ditt. Mettet fett reduserer Lp(a) som er en type blodfett forbundet med økt risiko for hjertesykdom. Foreløpig finnes det ingen medisiner for å senke dette stoffet og det ​​eneste kosttilskuddet for å redusere Lp(a) er nettopp mettet fett. Mettet fett øker også nivået av HDL, det såkalte ”gode” kolesterolet.
 

Sterkere bein

Særlig blant middelaldrende kvinner er et viktig mål å bygge opp og opprettholde sterke bein. Vi vet at kalsium er viktig for denne prosessen men vi trenger også mettet fett for å transportere kalsium til skjelettet. Dette er grunnen til at helfete meieriprodukter inneholder både kalsium og mettet fett. Å spise masse kalsium piller vil ha lite effekt dersom kostholdet mangler mettet fett. Ifølge Dr. Mary Enig, som er en av de fremste forskningseksperter på fettstoffer kan det av denne grunnen argumenteres for å ha så mye som 50 prosent av fettet i kosten som mettet fett.
 

Leverhelse

Mettet fett har vist seg å beskytte leveren fra både alkohol, medikamenter (inkludert reseptfrie medisiner mot smerte og leddgikt) og andre giftsoffer. Mettet fett vil også  hjelpe med å reversere leverskader som kan forekomme av slike toksiner.
 

Friske lunger

Luftputene i lungene våre er dekket av et tynt lag med et overflateaktivt middel som kalles for surfaktant. Fettinnholdet i surfaktant er 100% mettede fettsyrer, og dersom disse kritiske fettsyrer blir byttet ut med andre typer fett kan dette potensielt føre til pustevansker.
 

Hjerne, nervesystemet og hormoner

Hjernen din er i hovedsak laget av fett og kolesterol, og en stor del av fettsyrene i hjernen er faktisk mettede. Et kosthold som inneholder for lite naturlig mettet fett frarøver hjernen råvarene den trenger for å fungere optimalt. Selv hjernevennlige omega-3 fettsyrer kan ikke benyttes uten rikelig med mettet fett. Mettet fett fremmer både nervesignaler og hormonproduksjon. Visse typer mettet fett, spesielt de som finnes i smør, talg og tropiske oljer fungerer som budbringere for å påvirke stoffskiftet, inkludert utskillese av riktige mengder insulin. Mettet fett regulerer også hormoner som har med appetitt, metthettsfølelse og forbrenning å gjøre. Alle disse systemene er avhengige av mettet fett for å fungere optimalt.
 

Et sterkt immunforsvar

Korte og mellomlange fettsyrer fra for eksempel meierismør og kokosolje spiller en viktig rolle i immunhelse. Eksempler er laurinsyre, myristinsyre og kaprylsyre som har naturlig soppdrepende, antimikrobielle og antivirale egenskaper. Morsmelk er også veldig rik på både myristin- og laurinsyre. Et kosthold rik på disse gunstige fettsyrer hjelper kroppen til å bekjempe sykdomsfremkallende stoffer. Utilstrekkelig mettede fettsyrer i hvite blodceller hemmer deres evne til å gjenkjenne og ødelegge skadelige virus, bakterier og sopp. Korte og mellomlange fettsyrer er også med på å stimulere energiproduksjon i våre celler.
Mettet fett holder seg fast eller delvis fast ved romtemperatur og er meget stabilt slik at det tåler høyere temperaturer uten å bli skadet. Derfor er det best å bruke for eksempel talg, kokosolje, baconfett eller meierismør til steking og baking. Som med alt annet oppfordrer jeg alle til å oppsøke fettkilder som er økologiske, bærkraftige, upasteuriserte og som kommer fra glade beietforet dyr 🙂