For noen dager siden fikk jeg en kjempehyggelig overraskelskespakke med økologisk og fairtrade kaffe fra snille folk på Puro Fairtrade Coffee. De vet virkelig hva det betyr å produsere kaffe med både god smak og god samvittighet! Er du interessert så kan du se deres fine filmer som handler om å produsere kaffe med bevissthet rundt både etikk og milø. Denne nydelige kaffen er dessverre ikke tilgjengleig i Norge ennå, men du kan være med på trekning av en gratis gavepakke med Puro kaffe! Det er så enkelt som å like min Facebook side og skrive en hyggelig kommentar 🙂 Fristen for å være med på trekningen er fredag den 21. februar.


Denne trekningen er nå avsluttet 🙂



Kaffedrikking sitter jo dypt i den norske kulturen – den smaker godt, kviker oss opp og i tillegg viser det seg å ha en god del helsegevinster. 

I de senere årene har forskning viste at kaffe i moderate mengder kan ha helsefremmende egenskaper. Den har en ganske imponerende liste over terapeutiske fordeler inkludert beskyttelse mot diabetes 2, Parkinson, Alzheimers, prostata- , nyre-, lever- og tykktarmskreft samt hjertearytmi og hjerneslag. Kaffe kan visst øke både antall og metabolsk aktiviteten hos Bifidobakterier (de gunstige bakterier i tarmen). For mange mennesker er kaffe også den største kilden til antioksidanter i kosten. Mørkbrente kaffebønner er rikere på disse gunstige forbindelser og lavere i koffein enn lysere varianter.

Det er imidlertid viktig å være klar over at kaffe er både en hel og ekte næringsrik råvare (så fremt det er økologisk dyrket) og en potent medikament som likevel kan skape helseproblemer. Mange drikker kaffe for sine energigivende egenskaper, men dette kan ofte brukes som et plaster på et dårlig kosthold. Hvis du ikke klarer å komme i gang  uten en (eller flere) kopp kaffe, så kan det være på tide å rette et kritisk blikk mot ditt kosthold og din livssstil. Spiser du næringsrik mat som passer akkurat for din kropp, passer på å få nok kvalitetssovn og daglig mosjon så bør du ikke behøve en ekstra boost av energi fra koffein.

Når bør vi ikke drikke kaffe?

Først og fremst rådes gravide og ammende kvinner å unngå kaffedrikking. Både koffein og rester av kjemikalier føres videre til fostre eller ammende babyer. Fordi de indre organene hos et spebarn har mindre fett, er disse kjemikaliene lettere absorbert. Koffein kan også ha en betydelig innvirkning på et voksende foster fordi det passerer fritt gjennom morkaken. En ny norsk studie som inkluderte data fra nesten 60.000 kvinner viste at kaffe og andre koffeinholdige drikker øker risikoen for å føde en baby med lav fødselsvekt og / eller forårsake en forlenget graviditet. Selv koffein inntak under det anbefalte maksimum (200 mg per dag i de nordiske landene og USA, 300 mg per dag i henhold til Verdens Helseorganisasjon) var assosiert med økt risiko for lav fødselsvekt.

Noen kan bli veldig sur i magen og /eller overstimulert av koffein. Selv har jeg en tendens til å bli helt gira og nesten litt manisk når det blir for mye kaffe ombord. Da greier jeg ikke å fokusere på noen ting og matlysten forsvinner helt. Kaffe stimulerer binyrene til å skille ut stress hormoner og aktivere kroppens “fight or flight” respons. Er du under kronisk stress (som VELDIG mange mennesker i dag) og i tillegg en stor kaffedrikker kan dine binyrer bli overstimulert og til slutt brennes ut. Og da møter du veggen!


Koffein fører også til frigjøring av sukker i blodet som igjen gjør at at bukspyttkjertelen skyller ut insulin. På tom mage kan dette føre til et kraftig fall i blodsukkeret som kan deretter skape en ond sirkel med søtsug. I tillegg kan koffeinet i kaffe nedtrykke matlysten og gjør at du går lenger uten å føle deg sulten. Dette forårsaker ytterligere episoder med lavt blodsukker og trang til å spise noe søt.  

Her kommer i alle fall noen tips (for vi som ikke stresser, ammer eller venter barn!) som kan gjøre kaffevanen litt sunnere…
Velg økologisk!
Helsemessig kommer du langt med å velge økologisk. Konvensjonelt dyrket kaffe kan inneholde enorme mengder toksiner og sprøytemiddelrester. Plantevernmidler og rester av andre landbrukskjemikalier hoper seg opp i fettvevet og kan skade våre nerve- og reproduktivesystemer. Disse kjemikaliene kan også forstyrre andre hormoner og immunforsvaret. Miljø konsekvensene av tradisjonelle dyrkemåter må også tas til betraktning, og ikke minst med tanke på arbeiderne i utviklingsland som blir utsatt for store mengder giftige kjemikalier. Velger vi økologisk kan vi i tillegg bidra til at land i Sør har mulighet til å utvikle et miljøvennlig landbruk.
Kjøp hele bønner og mal de selv.
Det er absolutt verdt å kjøpe deg hele kaffebønner som lukter og smaker friske. Hvis kaffen ikke har en deilig og behagelig aroma har bønnene sannsynligvis blitt harske. Kaffebønner inneholder nemlig oljer som blir harske når de blir utsatt for oksygen og fuktighet. Etter noen dager smaker ikke nykvernet kaffe så frisk lenger, så bruk noen ekstra sekunder for å male den fersk.
Ingen koffein etter kl 14.
Dette er jo avhenging av hvilken tid du legger deg og hvor sensitiv du er. Koffein er sentralstimulerende, noe som er kanskje hovedgrunn til at vi liker kaffe så godt. Koffein gir oss et støt av energi og holder oss i gang når vi er litt trøtt og sliten, men noen mennesker er imidlertid svært følsomme for koffein og tåler det dårlig. Drikker vi kaffe sent på dagen kan dette forstyrre søvnen, og dårlig søvn kan føre til en rekke andre helseproblemer. Lag deg heller en kopp økologisk te på kvelden. Te inneholder mye mindre koffein enn kaffe og kan faktisk hjelpe med nattesøvn.
Dropp både sukker og kunstig søtning.
Det er fort gjort å gjøre kaffen om til en sukkerbombe. Dersom du pøser på med masse sukker (eller andre søtningsmidler / smakstilsetninger) går du glipp av kaffe sine terapeutiske fordelene. Vi vet at sukker kan føre til mange slags alvorlige sykdommer inkludert fedme og diabetes. Hvis du likevel ikke kan tenke deg å leve livet uten noe søt oppi kaffen bruk Stevia. Kunstig søtning er heller ingen god idé, bl.a. fordi de er mer vanedannende og mye søtere enn vanlig sukker. 
Prøv heller med litt ceylon kanel eller kakaopulver oppi kaffen. Kanel gir litt sødme og smaken egner seg spesielt godt til kaffen. Studier viser også at kanel kan hjelpe med å regulere blodsukker og senke både kolesterol og triglyserider hos diabetikere. Ren kakao smaker også kjempegodt i kaffen og gir ekstra antioksidanter som bonus.
Bruk ublekede kaffefiltre.
Dersom du bruker en drypp-kaffetrakter er det best å bruke ublekede filtre. De lyse hvite filtre er klorbleket, og noe av denne klor vil lekke fra filteret under bryggeprosessen. Blekede filtre er også fulle av farlige desinfeksjons biprodukter som f.eks. dioksin. Jeg bruker disse ublekede filtre.

Og sist men ikke minst, NYT kaffen!

Vi lever i en verden der vi skal ha dårlig samvittighet for mye av den maten vi spiser; fy mat og nei mat. Denne maten kan gjøre deg syk og ta livet av deg. Selvfølgelig er dessverre mye av dette sant, men mat skal heller ikke skape negative tanker og stress – dette kan faktisk være mye farligere for helsa enn selve maten! Stress frarøver kroppen din viktige næringsstoffer og bidrar til blant annet høyt blodsukker og høyt blodtrykk.
Du kan med god samvittighet nyte kaffen så lenge den er økologisk, fairtrade og ikke lastet med masse sukker og annet tull. Kos deg! Det gjør jeg hver dag 🙂