Jeg blir stadig mer overbevist på at vi mennesker er ikke skapt for et kosthold basert på kornproduker. Si hva du vil om mattradisjoner men vi har bare ikke godt av det.

Visste du at det finnes ikke et eneste helsefremmende stoff i korn som du ikke kan få fra grønnsaker og frukt? Ikke en eneste vitamin. Ikke en eneste mineral. Ikke engang fiber. Korn er ikke en essensiell matvare. 

Jeg forsøker hele tiden å redusere korn- og brødavhengighet her hjemme og vise mine kjære at det går fint an å vri på favoritt retter for å gjøre de mer næringstette. Dette forer riktignok ikke alltid til stor jubel, men denne gangen var det en fulltreffer.

Disse deilige frokostlapper laget vi i helgen når lillegutten min ønsket seg banan pannekaker. Lappene har bare 4 næringsrike ingredienser og er gjort i en fei. Her får du både fett, protiener og vitaminer fra økologiske egg, litt sødme fra banan og en nydelig ekstra baconsmak for å avrunde hele greia. Gutten min må få æren for sin helt genial idé om å hakke rester av ferdigstekt bacon og hive det oppi røret. Brilliant!   

Men først et lite ord om bacon…jeg kan ikke undrstreke nok at vanlig bacon som finnes i butikken kan ikke sammenligenes med økologisk bacon fra en glad frilandsgris. “Vanlig” bacon er proppfullt med blant annet e-stoffer, konserveringsmidler, vann, sukker, kunstig røykaroma og veldig mye salt. Velg aller helst økologisk bacon fra frilandsgris (fra f.eks. Grøstad Gris) som inneholder helt enkelt svinekjøtt og salt. Nam!



Vi er glade Grøstad griser 🙂 


Har du ikke tilgang til god samvittighets-bacon eller ønsker bare å utelate baconet så er det også helt ok!


Frokostlapper med banan og bacon


Dette er nok til ca 2 porsjoner. Vil du lage mer så er det bare å bruke like mange bananer som antall egg. Meget enkelt!

3 økologiske egg
3 bananer (passe modne)
en god klype uraffinert havsalt eller himalayasalt
en neve ferdigstekt og hakket bacon*

Slik gjør du:

Har du ikke ferdigstekt bacon så gjør det nu – og spar på fettet!

Bananer moses godt i en bolle med en potetmoser eller noe slikt. Da tilsetter du de øvrige ingrediensene og pisk alt godt sammen.

Varm en jernpanne på middels høy varme og tilsett en god klatt baconfett som du har spart fra stekingen. Dersom du ikke har baconfett kan du godt bruke talg, klarnet smør / ghee eller kokosfett. 

Vær raus med fettet – these will stick!!

Prøv også å være litt tålmodig og ikke snu lappene før de er klare for det – ellers får du en banan og bacon omelett (det er for såvidt helt greit bare mindre pen 😉


Enjoy!