Er du eller noen du kjenner en del av den økende folkemassen som har fått fjernet galleblæren? Kirurgisk fjerning av galleblæren er ofte anbefalt når en opphopning av galle forårsaker en fortykning i galleveggen og alvorlig betennelse og/eller dannelse av gallestein. Dette har dessverre blitt et svært vanlig inngrep men galleblæren spiller likevel en viktig rolle i fordøyelsen, og fjerning kommer ikke uten konsekvenser.
Hvorfor i all verden er det så mange folk som har problemer med dette lille organet som hjelper med fett fordøyelsen ved å lagre og konsentrere galle? Det kan godt tenkes at dette skyldes endringer i vårt kosthold, og ikke minst vårt langvarig fettfobi. I de siste par tiårene har vi vært svært feilinformerte om at fettfattige dietter og et karbohydratrikt kosthold er den sunneste måten å spise på. Selv medisinske fagfolk og kostholdsmyndigheter anbefaler fortsatt at barn drikker lett eller skummet melk. Tull og tøys! Det finnes selvsagt fettyper som vi skal helst unngå (som for eksempel raffinerte planteoljer og transfett) men å leve på et fettfattig kosthold er på mange måter mer skadelig enn mange vil tro. Husk at både hjernen og alle våre celler er sammensatt av over 60% fett. Dette er viktig folkens!

Galle skylles ut når vi spiser fett, og når du spiser lite til ingen fett begynner galleblæren å bli svekket fordi den behøver ikke lenger å jobbe. Galleblæren er en muskel, og akkurat som alle de andre musklene i kroppen vil den svekkes over tid når den ikke blir brukt. Men, når skaden har likevel skjedd og galleblæren er fjernet er det fortsatt veldig viktig å spise fett! Galle (som er nødvendig for å fordøye de fleste typer fett) produseres i leveren og ikke i galleblæren. Du har fortsatt en lever, ikke sant? Det du trenger er et strategi som kompenserer for det faktum at kroppen ikke lenger har et sted å lagre og konsentrere galle.
Forskning viser at både gluten og kumelkproteiner kan forårsake skader i tarmkanalen som fører til problemer med galleblæren. CCK (cholecystokinin) er hormonet som stimulerer sammentrekninger i galleblæren, og mestparten av dette hormonet produseres i tolvfingertarmen der det ofte finnes skader hos cøliakiere. Både gluten og kumelk inneholder proteiner som kan stimulere immunceller i tarmen og blokkere CCK signaliseringen ved å forstyrre tarmslimhinnen. Hvis tarmen er skadet, og CCK sekresjon blir avbrutt vil galleblæren ikke kontrakte hard nok for å tømmes helt. Mennesker med cøliaki eller glutenintoleranse vil derfor ofte ha redusert produksjon av CCK, noe som bidrar til dannelsen av gallesteiner.
Uansett årsak er det likevel en hel masse folk som går rundt uten en galleblære, og mange er under feil inntrykk av at etter en galleblæreoperasjon kan de ikke lenger spise fett uten fordøyelsesbesvær.
Dette gjelder også for de som har over lang tid spist lite fett, og har nå skjønt at sunt fett i kosten er viktig for helsen. Mange som begynner å spise mer fett igjen etter å ha unngått det i mange år kan oppleve noen av de samme fordøyelsesutfordringer som dukker opp hos de som har hatt galleblæreoperasjon. Det er nesten som om kroppene deres har “glemt” hvordan å fordøye fett. Kroppen er ganske klok, og etter flere år med en fettfattig kost vil den heller ikke produsere nok lipase som er enzymet som bryter ned fett i fordøyelsessystemet.
Kort eller mediumkjedete fettsyrer slik som finnes i kokosolje og rød-palmeolje krever ikke galle for fordøyelsen. Mediumkjedete triglyserider (MCT) er annerledes enn langkjedete triglyserider (som finnes i f.eks. tran, fet fisk, nøtter, frø og olivenolje) fordi de er absorbert mer som karbohydrater og vil brennes hurtig av kroppen. MCT fettsyrer blir heller ikke lagret i fettcellene. Fordi MCT er lett assimilerte i kroppen vil de også øke opptaket av andre næringsstoffer. Studier viser at MCT øker opptak av mineraler, spesielt kalsium og magnesium. De forbedrer også absorpsjonen av noen B-vitaminer, fettløselige vitaminer (A, D, E, K, og betakaroten) så vel som aminosyrer. Det er nok en god grunn til at morsmelk inneholder også en god del MCT fettsyrer!
Sliter du med fettfordøyelsen så anbefaler jeg å prøve ren MCT olje. MCT olje fra kokos er en ren kilde til mellomkjedete triglyserider og en fantastisk fett fordi den krever ikke galle for å fordøyes. Jeg bruker ofte MCT olje i stedet for smør i mange typer bakevarer, smoothies, dressinger og hjemmelaget majones. Smaken er helt nøytral og den blir heller ikke hard og kornete når den er kald slik som vanlig kokosolje vil gjøre. Kokosolje og rød-palmeolje kan også godt brukes etterhvert men disse inneholder både lange og mellomkjedete triglyserider.
Det er også svært viktig å forstå at etter en galleblæreoperasjon vil kroppen fortsatt ha behov for kolesterol. Å unngå fettrikt mat vil potensielt bare forverre dine problemer med fettfordøyelse i det lange løp fordi du vil heller ikke få det sunne, ubehandlet kolesterolet du trenger. Kroppen trenger kolesterol for å produsere galle, og galle trenger vi for fordøyelsen av langkjedete fettsyrer. Matvarer som har tilstrekkelige mengder kolesterol er også de som inneholder en god del sunt fett som for eksempel lever, eggeplommer, fløte og smør. Inkluder økologiske egg, gressforet kjøtt, lever og skalldyr i ditt kosthold. Her snakker jeg forresten ikke om oksidert kolesterol som finnes i for eksempel eggepulver, skummet melkpulver, pasteurisert og homogenisert melk og mange typer bearbeidet mat. Oksidert kolesterol er den typen kolesterol som kan bidra til hjertesykdom og bør helst unngås (Atherosclerosis 2000 Mar; 149 (1):. 181-90). HER kan du lese et mer omfattende innlegg om kolesterol.
Andre tiltak:

Bitter urter vil helpe med å “trene opp” leveren din til å produsere galle for å kunne fordøye det fettet du spiser. Noen dråper med Bitterstern i en liten mengde vann om morgenen og om kvelden vil stimulere leveren til å produsere tilstrekkelige mengder med galle. HER har jeg skrevet mer om bitterstoffer. Mariatistel og løvetann er også helt utmerket for å støtte leveren.

En god probiotika vil tilføre gunstige tarmbakterier som vil også bidra til bedre fett fordøyelse i tynntarmen. Den aller beste kilden til gode “vennlige” baktererier er fermentert/melkesyregjæret mat (gjæret surkål, kombucha, kefir, osv.)
Husk at kroppens behov for sunt fett vil ikke endres etter en galleblæreoperasjon, og et tilstrekkelig fettinntak er fremdeles meget viktig for optimal helse!
 Trenger du hjelp til å finne et kostholdsstrategi som passer for deg? Ta kontakt!