Mange av mine klienter og kursdeltagere som har et mål om å gå ned i vekt spør om de kan drikke alkohol. Akkurat som alt annet må dette veies opp mot hvor ofte man drikker, mengden det er snakk om og hva man er villig til å “ofre” for en slik utskeielse. Jeg nyter jo et glass vin i ny og ne og sier ikke at man skal aldri ta seg en drink, men fakta er uansett greit å vite – kanskje spesielt nå i forkant av julebordsesongen 😉   
Mange velger den “lette” versjonen av alkoholdige drikkevarer for å spare på kalorier, men dette er bare en liten brikke i puslespillet. Fettforbrenning kan reduseres med over 70% etter bare to alkoholholdige drikkevarer. Dette viser at den primære effekten av alkohol på kroppen handler ikke om hvor mange kalorier vi tar inn, men heller hvordan alkohol stanser kroppens evne til å bruke lagret fett som energi.
Mens alkohol i seg selv blir ikke lagret som kroppsfett vil den blokkere fett oksidasjon (fettforbrenning). I kroppen blir alkohol omdannet til et stoff som heter acetat. I motsetning til en bil som kan bruke kun én type drivstoff, er kroppen i stand til å bruke både karbohydrater, fett og proteiner for energi. Men når acetatnivåene i blodet øker (ved alkoholinntak), vil kroppen brenne dette i stedet for fett. Jo mer du drikker jo mer øker appetitten din; og  alkohol vil gjøre at leveren må prioritere konverteringen til acetat frem for fettforbrenning. Dette betyr i grunn at den maten du spiser på dette tidspunktet vil fort bli lagret som kroppsfett.
Alkohol stimulerer appetitten, reduserer testosteron, undertrykker veksthormon og øker østrogen. Visceralt fett (konsentrert fett som dinnes mellom organene i mageregionen kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol og insulinresistens. Alkohol stimulerer vekst av både underhudsfett og viseralt fett, noe som bidrar til abdominal fedme. Visceralt fett (bukfett) produserer også enzymet aromatase som omdanner testosteron til østrogen. Derfor vil mye magefett faktisk redusere testosteron, noe som kan føre til både brystdannelse og erektil dysfunksjon hos menn (yikes!). Den beryktede “ølmagen” er da egentlig en østrogenmage. Biokjemisk sett, jo høyere ditt nivå av østrogen jo lettere du vil absorbere alkohol, og samtidig bryte den saktere ned.
Bare ett enkelt tilfelle med overdreven alkoholinntak vil øke nivået av stresshormonet kortisol i muskelvev og kan redusere nivået av testosteron i opptil 24 timer. Denne finsk studie viste at testosteronnivåene falt med gjennomsnitt 23% mellom 10-16 timer etter alkoholinntak. Videre økte kortisolnivået med gjennomsnitt 36% og sekresjon av veksthormon ble sterkt nedtrykt. Dersom du trener for å bygge sterke fettforbrennende muskler og samtidig drikker alkohol, vil muskelvevet brytes ned igjen slik at du til slutt ender opp med et lavere stoffskifte. Normalt (dvs ved tilstrekkelig veksthormon) vil muskelvev brytes ned under styrketrening og repareres/bygges opp når du hviler.
Alkohol påvirker hver eneste organ i kroppen, men den mest dramatiske effekten er på leveren. Leverceller vil normalt bruke fettsyrer som brennstoff og gjør overflødige fettsyrer om til triglyserider (som blir deretter skysset rundt til andre vev i kroppen). Men når du drikker alkohol blir levercellene tvunget til å ta seg av alkoholen først slik at fettsyrene bare akkumuleres. Metabolismen av alkohol skaper permanente endringer i levercellestruktur, noe som svekker leverens evne til å forbrenne fett og over tid fører til fettlever sykdom.
Alkohol er i tillegg vanndrivende og kan føre til dehydering. For at fettet skal forbrennes må det først frigjøres fra fettceller og deretter transporteres i blodet til leveren som bruker det det som brensel. Men dersom du er dehydrert blir leveren nødt til å bruke sine krefter på å støtte nyrene istedenfor å fokusere på frigjøringen av fett.
Da har du kanskje det svaret som du vil helst ikke høre, men du kan i alle fall gjøre et bevisst valg neste gang fristelsen byr seg 🙂