Selv når du spiser et lavkarbo-høyfett kosthold bør grønnsaker utgjøre en betydelig del av ditt daglige matinntaket. Grønnsaker tilfører kroppen masse fantastiske og nødvendige næringsstoffer og gir maten mye smak og en god tyggekonsistens. Grønnsaker er også den beste kilden til kostfiber som holder deg mett og er viktig for en velfungerende fordøyelse. Alle grønnsaker er imidlertid ikke skapt like, og noen (som f.eks. søtpoteter, gulrøtter og noen typer gresskar) kan være overraskende rike på karbohydrater.
Her får du mine topp 10 favoritt grønnsaker som inneholder masse næringsstoffer og lite karbohydrater. Noen av disse kan også brukes som et alternativ til pasta, brød og chips!

Spinat

Neppe en overraskelse at denne topper listen. Foruten å inneholde nesten null karbohydrater er spinat en næringsbombe som er rik på vitaminer og mineraler. Gjør som skipper’n sier og spis spinat!

Salat

Nesten alle salatvarianter inneholder lite karbohydrater men de som er mest fargerike inneholder selvsagt de fleste næringsstoffer. Dropp isbergsalaten og velg heller ruccola, hjertesalat, sikori eller en god salatblanding med masse farger. Hjertesalat og sikoriblad er ypperlig som lavkarbo wraps eller som et alternativ til chips med guacomole dipp og salsa.

Kål – alle slags!

Hodekål, rødkål, rosenkål, kinakål!! Spis gjerne alle slags kål – ulike varianter inneholder forskjellige næringsstoffer, polyfenoler, antioksidanter, vitaminer, fiber, osv, osv. Kål er en meget allsidig og næringsrik lavkarbo-grønnsak (og selvsagt verdensberømt som basisen for gjæret surkål 😉

Stangselleri

Selleri er både lavkalori og lavkarbo, og har en kjempedeilig krunsj. Helt perfekt med dipp eller fylt med kremost eller nøttesmør. Klassisk!

Reddik

Reddiker er rike på fiber og er en av de rotgrønnsakene med færrest karbohydrater. Jeg elsker rå reddikskiver oppi salaten min men hvis du synes de er for spicy så kan de også stekes. Smaken blir mye mildere og stekt reddik kan være et flott alternativ til poteter.

 Squash

Squash er veldig populær blant lavkarbo-tilhengere på grunn av sin allsidighet. Det finnes ikke mange grønnsaker som kan gå fra salt til søtt, men squash klarer dette fint . Prøv gjerne min sjokolade squashmuffins eller som en fabelaktig erstatning for pastanudler.

Agurk

Kanskje ikke verdens mest spennende eller sexy grønnsak men forfriskende er det! Agurk inneholder mye vann men er likevel en deilig og crunchy grønnsak som passer helt perfekt som fingermat. Topp agurkskiver med eggesalat eller ost og røkelaks for en deilig lavkarbo forrett. Prøv også agurkskiver i vannmuggen – kjempefriskt!

Blomkål

En annen lavkarbo favoritt som er utrolig allsidig og næringsrik. Vi spiser ofte blomkålris eller blomkålmos med masse smør og bacon, og bruker blomkål til og med som pizzabunn. Nam.

 Asparges

Asparges er på sitt aller beste på våren og inneholder masse næringsstoffer, blant annet folat, B-vitaminer og vitamin C. Jeg synes asparges smaker best penslet med litt olivenolje og grillet eller stekt i ovnen og drysset med revet parmesanost og en skvis sitronsaft. Nydelig!

 Brokkoli

Superhelten!! Need I say more? Brokkoli er proppfull med næring og kjempegod både i salater, supper, wok, gryteretter, ovnstekt eller rå. Og ikke kast stilkene! De er nemlig kjempegode oppskjært i tynne skiver og stekt i litt baconfett eller klarnet smør.