Det virker nesten som om grønnkål er en av tidenes hotteste trender innen sunn mat. Litt rart synes jeg siden grønnkål er overhodet ingen nyhet her i Norden, og noe som stortrives i vårt kalde klima. Bare for et par år siden måtte jeg lete høyt og lavt etter grønnkål og hamstre store mengder hver gang jeg var innom bondens marked. Men nå finnes i de alle fleste matbutikker, og til og med økologisk – YAY!

Grønnkål har uten tvil fått seg en godt fortjent renaissance.

Hvorfor det?

Oh, where do I start???

DSC_0215

 

Grønnkål, som andre grønne bladgrønnsaker er svært rik på antioksidanter inkludert beta-karoten og C vitamin samt ulike flavonoider og polyfenoler (som f.eks. quercetin, kaempferol, lutein og zeaxanthin). Disse stoffene har blitt grundig studert og har visst kraftige hjertebeskyttende, blodtrykkssenkende, anti-inflammatoriske, anti-virale, anti-depressive og anti-kreft effekter. Wow!

Grønnkål er mye rikere i C vitamin enn de fleste andre grønnsaker – den inneholder faktisk omtrent 4,5 ganger så mye som spinat, og ca 2 dl rå grønnkål inneholder mer C-vitamin enn en hel appelsin (og MYE mindre sukker!).

Den er også en av verdens beste kilder til K vitamin som er helt avgjørende for blodets evne til å koagulere. Den velkjente antikoagulerende stoffet Warfarin fungerer faktisk ved å blokkere funksjonen av K vitamin. Den formen for K vitamin som finnes i grønnkål er K1, som er annerledes enn vitamin K2 (K2 finnes blant annet i fermentert soya og visse animalske produkter og har andre viktige funksjoner i kroppen).

Dyrestudier har vist at grønnsaker i kål familien kan i betydelig grad redusere risikoen for flere kreftformer. Grønnkål er lastet med forbindelser som antas å ha beskyttende effekt mot kreft, inkludert sulforafane som er et stoff som har vist seg å bidra til å bekjempe dannelsen av kreft på molekylært nivå.

Grønnkål blir ofte hevdet å være rik på A vitamin, men dette er ikke helt sant…den er faktisk rik på beta-karoten som er en antioksidant og forløperen til A vitamin i kroppen.

Grønnkål er rik på mineraler og er spesielt en god kilde til plantebasert kalsium – et næringsstoff som er svært viktig blant annet for benhelse. Den er også rik på både magnesium og kalium. Magnesium er en utrolig viktig mineral som de fleste mennesker ikke får nok av og som kan være beskyttende mot type 2 diabetes og hjertesykdom. Et tilstrekkelig kalium inntak har vært knyttet til redusert blodtrykk og en lavere risiko for hjertesykdom.

Én fordel at grønnkål har over andre typer bladgrønnsaker (som f.eks. spinat) er at den er relativt lav i oksalater – stoffer som finnes i noen planter som kan hindre mineralopptak i kroppen.

Med andre ord er grønnkål definitivt en av de sunneste og mest næringsrike matvarer på jorda!

Ok…enough nerdiness. On to the recipe!

Her får du en superenkel oppskrift på verdens sunneste og mest vanedannende alternativ til potetgull. Grønnkål chips smaker helt nydelig og er en knasende sprø og supersunn snacks som til og med min kjempekresen 16-åring elsker!

Crispy grønnkål chips


1 pakke fersk grønnkål
Avokadoolje eller olivenolje
Uraffinert mineralsalt/havsalt
Valgfrie krydder f.eks. hvitløk pulver, timian, oregano, basilikum, chili pulver, osv.

Slik gjør du…

Forvarm stekeovnen til 170 grader.

Fjern bladene fra den store stilken med en skarp kniv.

DSC_0217

Hell over oljen og bland litt med en skje.

DSC_0227

 

Da skal du inn med hendene og massere bladene godt slik at oljen kommer inni alle kroker og folder.

 

Dryss på salt og krydder og bland godt.

Kle en stor langpanne med bakepapir og legg bladene utover i ett lag.

DSC_0236

Stek midt i ovnen i 10 minutter, rør litt om og stek videre i ca 5 minutter til. Sjekk ofte og pass godt på mot slutten av steketiden – de blir fort brente!

DSC_0251

 

Da er det bare å senke deg ned i sofaen og nyte verdens beste fredagskos!!