Hva slags forhold har du til ordet «supermat»?  Jeg antar at det første mange tenker på er superkonsentrerte grønne pulvere, alger, bær og gress.

Det finnes selvsagt supermatprodukter av høy kvalitet på markedet, og slike konsentrerte lettopptakelige næringstoffer kan være veldig nyttige for mennesker med for eksempel dårlig ernæringsstatus, nedsatt matlyst, utmattelse eller en svekket fordøyelse.

Men for de fleste behover det ikke å være så himla komplisert å få i seg god næring. Den letteste veien til god helse blir ofte overskygget av profittdrevne matprodusenter, media oppstyr og trendy kosttilskudd. Det er fort gjort å glemme at vi faktisk har tilgang til massevis av næringstett ren mat akkurat som naturen byr den frem!

Ekte mat slik som våre forfedre spiste er the missing link når det gjelder å sikre at vi får i oss alle de næringsstoffene vi trenger. Vi har blitt overbeviste til å tro at vi trenger vitaminpiller og kosttilskudd som forsikring mot alt vi mangler i vårt vestlige kosthold. Men det vi egentlig trenger er tradisjonelle matvarer som for bare noen tiår siden var vanlig hverdagskost. Noen av disse mer uvante matvarene, som for eksempel benkraft, lever, og gjæret surkål virker litt rare for oss som har vokst opp i en tid med fettfrykt og kolesterol-paranoia der alt fra en boks eller eske var kult og fancy. Men det er nettopp denne maten som kan gi oss alle den næringen vi trenger!

Jeg har tenkte derfor å ramse opp noen av mine favoritt typer hverdagssupermat samt gi noen kjappe argumenter for hvorfor disse bør inkluderes i ditt kosthold hver eneste dag.

 

Rå eplecider eddik

Rå eplecider eddik støtter fordøyelsen og nedbryting av næringsstoffer ved å øke syreproduksjon i magesekken. Den inneholder også eddiksyre som kan drepe ugunstige bakterier og / eller hindre at de formerer seg i mage- tarmkanalen. Rå eplecider eddik har også viste seg å kunne forbedre insulinfølsomheten og bidra til å senke blodsukkeret. Jeg bruker rå eddik i blant annet salatdressing, kraftkoking, supper og sauser. Jeg tar også ofte 1 ss eddik oppi et stort glass vann som en rensende eliksir på morgenkvisten.

Avokado

Avokado er en næringsmessig gullgruve. Under en tøff grønn jakke har den lille avokadoen masse sunt fett,  over 14 ulike mineraler, essensielle aminosyrer, løselig fiber, fytosteroler, polyfenoler, karotenoider og B vitaminer samt vitamin C, E og K.

Benkraft

Helbredende og næringsrik kraft lages helt enkelt ved å koke ben med eller uten grønnsaker og ulike urter og krydder. Vår moderne matindustri har prøvd å overbevise oss at vi kan bare bytte ut ekte kraft med lettvinte buljongterninger, men sannheten er at det finnes ingen erstatning for the real thing. Kraft som blir kokt på ben fra friske dyr er den ultimate omtenksom, takknemlig, anti-matsvinn, lav-budsjett, nese-til-hale næringsrik slowfood på jorda. Dyrebein er proppfulle med både kalsium, magnesium og kalium, og matrisen med bindevev som oppløses i benkraft er også rik på hudvennlig glysin og gelatin – rett og slett en spiselig ansiktsløft!

Brokkoli

Brokkoli er en ordentlig hverdagshelt. Den hører til den familien av grønnsaker (Brassica) som inneholder de største konsentrasjonene av svovelforbindelser. Disse forbindelsenene er vesentlige for å støtte leveren i sitt avgiftningsarbeid. En av disse (sulforafan) har også viste seg å ha en gunstig effekt ved Helicobacter pylori infeksjoner («magesårsbakterien»). I tillegg inneholder brokkoli de fytokjemiske karotenoidene leutin og zeaxanthin som er viktige for synet samt folsyre, fiber og de kraftige antioksidantene A og C vitaminer.

Kokosolje

Kokosolje av god kvalitet er jo ikke akkurat billig men den er likevel med på lista fordi den er kanskje en av de få matvarer som virkelig kan klassifiseres som supermat. Den unike kombinasjonen av fettsyrer i kokosolje kan ha svært positive effekter på helsa. Dette er bortimot umulig å snakke kort om men inkluderer økt fettforbrenning, bedre hjernefunksjon og diverse andre fantastiske fordeler. Kokosolje er svært stabil og tåler derfor mye varme. Jeg bruker kokosolje både til steking, i smoothies og i baking.

Fermentert mat

levende fermentert eller melkesyregjæret mat er proppfull med millioner av bittesmå driftige bakterielle herremenn som bidrar blant annet til en balansert tarmflora og tilstrekkelig produksjon av magesyre og fordøyelsesenzymer. De gjør det også lettere for kroppen din å ta opp næringsstoffer fra den maten du spiser. En annen hyggelig bivirkning av alle denne aktiviteten er mindre forstoppelse og enklere eliminasjon. Yep, they even help you poop! Her kunne jeg ha sagt MYE mer, men hvis du har lyst til å prøve et enkelt fermenteringsprosjekt så kan du starte med gjæret surkål, fermentert rødløk eller enkle fermenterte grønnsaker.

Lever  

Det finnes ingen tvil om at lever kan være litt vanskelig å få ned for både store og små. Jeg kan ikke si at jeg er spesielt glad i lever, men er likevel en kjempestor fan. Næringsmessig er lever the bomb og en superbra kilde til kobber, sink, jern, B vitaminer, A vitamin, D vitamin og aminosyrer samt viktige antioksidanter som støtter din egen lever i sitt avgiftningsarbeid.

Heldigvis for vi som ikke jubler over en tallerken med stekt lever så går det fint an å gjemme det. Blandet med kjøttdeig, løk, og litt krydder er leveren nesten ikke merkbar, og hever måltidets næringsverdi betraktelig. To av mine favoritt måter å snike den inn på er oppi kjøttboller, burgere og kjøttpudding.

Villfanget fet fisk og skalldyr 

Her er det mye å velge fra; sardiner, kippers, østers, sild, villaks og makrell er superkilder til blant annet sink, taurin, jod, protein og essensielle fettsyrer. Bare les nøye dersom du kjøper fiskeprodukter på boks for mange inneholder både sukker, raffinerte planteoljer, tilsetningsstoffer og andre krimskrams.

Blåbær

Det lille blåbæret er en av kroppens største støttespillere på grunn av sin evne til å slukke frie radikaler og beskytte oss fra konstant eksponering for forurensning, plantevernmidler , solstråling og tungmetaller. Blåbær inneholder en rekke ulike antioksidanter og andre næringsstoffer som for eksempel antocyanin som kan hjelpe med hjernefunksjon og beskytter oss mot tap av hjerneceller. Og gidder du å plukke så er blåbær til og med gratis!

Økologiske egg

Forskning viser at økologiske egg inneholder mer A vitamin,  omega-3 fettsyrer,  E vitamin og beta karoten sammenlignet med egg fra burhøner. Og bare glem tullpratet om at kolesterol er farlig! Kolesterol er faktisk livsnødvendig, og egg er en superkilde til kolesterol. Egg er også en utmerket kilde til protein av høy kvalitet som kroppen trenger for å bygge muskler, vev og hud samt støtte immunforsvaret og lage ulike proteiner som frakter rundt viktige næringstoffer. Egg inneholder jod som er vesentlig for produksjon av stoffskifte hormoner (T4 og T3) og er også en konsentrert kilde til D vitamin, K vitamin, fosfor, B vitaminer, choline og tryptofan. Som bonus når du velger økologisk støtter du bonder som bryr seg om dyrevelferd!