Liker du å spire ting? Jeg var en skikkelig spire-fanatiker i mine yngre år som vegetarianer…bønnespirer, alfalfaspirer, solsikkefrø – you name it, I sprouted it!  Jeg liker best å spire små frø som blir til nydelig grønne planter selv når vinteren er på sitt mørkeste. Av en eller annen grunn så har vært litt lat på denne fronten i det siste, men nå er jeg godt i gang igjen. Våren er jo naturens spiretid så kanskje jeg ble inspirert av denne fine årstiden vi er oppi.

Studier viser gang på gang at naturen er vår beste healer og at mat er vår beste medisin. Jeg har tidligere skrevet om hvorfor brokkoli er en hverdags-superhelt og noe vi bør spise ofte. Men visste du at  brokkolispirer har gjentatte ganger vist seg å være en av naturens mest verdifulle helsefremmende matvarer? Disse små spirene hjelper med å forebygge en rekke helseproblemer inkludert høyt blodtrykk, allergier, diabetes, leddgikt og kreft!

Selv små mengder med brokkolispirer inneholder like mye kreftbekjempende egenskaper som større mengder moden brokkoli. Ifølge forskere ved Johns Hopkins University inneholder bare 5 gram brokkolispirer like store konsentrasjoner med forbindelsen glucorafanin som 150 gram moden brokkoli. Glucorafanin er en forløper til sulforafan som i dyrestudier har vist seg å øke celleenzymene som beskytter mot molekylær skade fra kreftfremkallende kjemikalier.

Uff, nerd alert.

 

Tre dager gamle brokkolispirer inneholder 20-50 ganger så mange celle-beskyttende forbindelser enn det som finnes i moden brokkoli, og er en enkel måte å bruke mat for å redusere kreftrisiko.

 

Sulforafan har også vist seg å drepe kreft stamceller og dermed bremse tumorvekst . Noen forskere mener at eliminasjon av kreft stamceller kan være nøkkelen til å kontrollere kreft, og dette er noe dagens cellegift-medisiner ikke kan gjøre!

Spiring er uten tvil en av de beste måtene å ta ditt kosthold opp et hakk fordi spiringsprosessen øker både næringsinnholdet og biotilgjengelighet av næringsstoffer i alt som spires. Spirer som  spises rå inneholder også verdifulle enzymer som gjør at kroppen kan ta opp og bruke næringsstoffer fra andre matvarer du spiser.

Brokkolispirer er i alle fall en av mine favoritter. De ligner mye på alfalfaspirer i både utseende og smak, og er superlett å dyrke hjemme selv om du har begrenset plass! Jeg kjøper mine frø her eller hos Helios Trondheim. Barn synes også det er moro å følge med spiringen siden veksten går så fort!

Slik gjør du…

Spiretid 5-7 dager

2 ss frø = ca 5 dl spirer

Ha 2 ss brokkolifrø oppi et spireglass eller et vanlig sylte glass (ca 1/2 liter) som du dekker med en klut, kaffefilter eller noe annet porøst, og fest med en gummistrikk. Dekk frøene godt med vann og la de stå natten over eller i ca 8 timer.

DSC_0254

Neste dag heller du bare av vannet, skyll frøene med fersk vann og la det renne godt av. Sett beholderen på på et mørkt sted litt på skrå med toppen ned (gjerne oppi en skål) slik at vannet kan renne ut. Skyll morgen og kveld med ferskt vann. Nye skudd er litt skjøre så pass på at du ikke er altfor ivrig når svisjer spirene rundt i vannet.

Fortsett å skylle 2 ganger daglig frem til spirene er ca 4-5 cm. Jeg bruker å sette de i vinduskarmen de 2 siste dagene for da får de en nydelig grønn farge.

DSC_0300

Så er det bare å nyte! Jeg bruker å hive spirer oppi salater eller sushi, eller rulle de i ost og spekeskinke sammen med litt avokado. Nam!!

Spirene kan oppbevares i en lufttett beholder i kjøleskapet i ca en uke.

med ost

 

 

American Journal of Hypertension February 2012 2012 Feb;25(2):229-35

Preventdisease.com August 29, 2013

BBC News August 28, 2013

CNN Health August 29, 2013

Arthritis & Rheumatism 2013 Aug 27 [Epub ahead of print]

Proceedings of the National Academy of Sciences October 14, 1997 vol. 94 no. 21 11149-11151

Johns Hopkins University September 15, 1997