For meg er noe av det beste med å reise utenlands å få spise ny og eksotisk mat, men dette gjør også  at tarmsystemet utsettes for fremmede bakterier som kan gjøre at feriegleden fort ødelegges av reisediaré og andre ubehagelige mageproblemer.

Yuck!

I tillegg til uvante bakterier vil en lang reise ofte innebære lite søvn og andre stressfaktorer som kan belaste immunsystemet. Redusert immunfunkjson sammen med eksponering for ukjente patogener kan være en dårlig oppskrift, men det finnes tiltak som kan redusere sjansene for at du blir syk på ferien.

Et av de vanligste problemene folk opplever når de reiser er reisediaré. Reisediaré forårsakes av bakteriell forurensning av mat eller drikkevann, og oppstår fordi vi er ikke vant til de vanlige mikrober som finnes i ukjente omgivelser. Symptomene kan ta 2-3 dager å utvikle seg og vil i de fleste tilfellene gå over av seg selv etter noen dager. Ettersom de ikke har et ferdigutviklet immunforsvar kan mindre barn være ekstra sårbare for fremmede bakteriekulturer.

Bruk av levende probiotiske bakterier er godt dokumentert for forebygging av både reisediaré og for å opprettholde en god fordøyelse under reise. En gjennomgang av over 900 studier mellom 1977 og 2005 viste at levende bakteriekulturer var i stand til å betydelig hindre reisediaré uten alvorlige bivirkninger. Et probiotika tilskudd som inneholder Lactobacillus acidophilus og Bifidobacterium bifidum har vist å være spesielt effektiv, selv ved reise til land der risikoen for eksponering for sykdomsfremkallende patogener vil være større.

For å få mest mulig beskyttelse mot sykdom er det best å begynne med probiotika tilskudd hele to uker før avreise. Denne perioden gir de gunstige bakterier tid til å kolonisere tarmen før du reiser. Det anbefales deretter at du fortsetter med probiotika tilskudd under turen og i minst to uker etter hjemkomst. Probiotika tilskudd fås kjøpt hos de fleste helsekostbutikker og hos iHerb (jeg bruker denne).

Magesyre er også en vesentlig del av et velfungerende immunsystem og er kroppens første forsvar mot skadelige bakterier og andre sykdomsfremkallende vesener som kan finne veien inn. Under normale forhold finnes det rikelig med magesyre i magesekken, noe som gir kroppen en naturlig barriere mot skadelige bakterier og virus. Faktorer som for eksempel bruk av syrenøytraliserende medikamenter, stress og alder kan gjøre at kroppen produserer for lite magesyre slik at man blir mer utsatt for sykdom. Bitterstoffer fra grønnsaker, urter og krydder øker utskillelse av magesyre og stimulerer hele fordøyelsessystemet. Noen dråper med Bitterstern tinktur eller eplecider eddik (ca 1 ss) rørt ut i et glass vann i forbindelse med måltider er enkle måter å øke surhetsgraden i magesekken. Hiv en flaske Bitterstern oppi veska så er du klar for det meste!

Et annet vanlig problem som mange opplever når de reiser er treg mage og/eller forstoppelse. Dette vil som regel skyldes tidssoneendringer og uvanlige spise- og søvnmønstre. Så fremt det er mulig prøv å holde deg til din vanlige rutine dersom du bruker toalettet på et bestemt tidspunkt hver dag. Dehydrering vil også bidra til en treg fordøyelse slik at det er viktig med et tilstrekkelig væskeinntak under turen – gjerne en god del mer enn vanlig. Dette gjelder spesielt hvis du reiser til et klima som er varmere eller tørrere enn hjemme. Unngå å drikke mye alkohol og koffeinholdige drikker siden begge virker vanndrivende.

Inaktivitet under en lang flyreise eller biltur kan også bidra til nedsatt fordøyelsesfunksjon. Å holde kroppen mest mulig i bevegelse vil øke tarmmotilitet og redusere sjansen for at fordøyelsessystemet stopper opp. Legg inn pauser for å strekke på bena, spesielt hvis du skal sitte i lange perioder og vær så aktiv som mulig under ferien.

Kulltabletter eller flytende aktivt kull kan være lurt å ha med som førstehjelp ved diaré eller forgiftning. Ved infeksjon vil kull binde irriterende giftstoffer som skadelige bakteriene lager og gjøre at infeksjonen og diareen går raskere over. Dersom du får diaré vil du også trenge mer væske enn vanlig. Drikk mye, gjerne te eller blåbærsaft. Vanlig svart eller grønn te inneholder rikelig med garvestoffer som har en stoppende virkning.

Det aller viktigste forebyggende tiltak er selvsagt å vaske deg godt på hendene etter toalettbesøk og før alle måltider. Har du ikke mulighet til dette kan du bruke desinfiserende våtservietter eller håndsprit.

 

God ferie!