Fortvilelse kan fort oppstå på kjøkkenet dersom noen i familien har allergi eller intoleranse mot egg. Egg er jo en av verdens mest perfekte og næringsrike matvarer samt at de er billige og brukes til så mangt. På grunn av min datter som har PKU har jeg en god del erfaring med å finne kreative alternativer til egg i mine oppskrifter. Det finnes jo flere ulike eggerstatningsprodukter på markedet som er nok helt greit å bruke, men jeg foretrekker alltid å bruke naturlige ingredienser (og aller helst noe som også tilfører næringsstoffer!)

Det finnes to litt viktige ting du bør vurdere når du skal erstatte egg; «løftet» samt eggets evne til å binde. Ulike eggerstatninger vil alltid bidra med ulike egenskaper, og litt prøving og feiling må derfor ofte til. Jeg har for eksempel funnet ut at det er lurt å legge til ca 1/2 teskje bakepulver i noen bakevarer for å hindre at resultatet blir for kompakt.

Her kommer i allefall mine tre favoritt naturlige eggerstatninger – alle med litt ulike smaker og egenskaper.

Frø-egg

Det første alternativet er chiafrø eller linfrø (eller en kombinasjon) – alt etter hva du liker best. Næringsmessig inneholder linfrø mindre karbohydrater og mer protein, mens chiafrø har litt mer fiber og mindre fett. Disse har også litt ulike mineralinnhold men her er det jo ikke snakk om å bruke store mengder. Chiafrø tilsetter nesten ingen smak og danner litt mer «gel», noe som kan være en fordel dersom du vil ha en litt glattere konsistens. Linfrø gir en dypere og litt mer nøttaktig smak. Jeg synes linfrø smaker best i f.eks. cookies og muffins.

1 ss. Finmalte chiafrø eller linfrø (eller en blanding) + 3 ss. vann

Slik gjør du:

Finmal frøene i en kaffekvern, foodprosessor eller blender. Ha 1 spiseskje finmalt frø i en liten bolle og tilsett 3 ss vann. Visp sammen og la blandingen stå i ca 15 minutter for å tykne. Dette tilsvarer ett egg.

Gelatin

Dette trikset fungerer kjempebra når du vil ha et silkemykt resultat i f.eks. panna cotta, mousse, iskrem eller ostekake. Det finnes flere forskjellige gelatinprodukter på markedet men jeg bruker DENNE fordi den er av god kvalitet og kommer fra gressforede dyr.

– 1 ss. Gelatin pulver

– 1 ss. kaldt vann

– 2 ss. Kokende vann

Løs opp 1 ss gelatin i 1 spiseskje kaldt vann. Visp inn 2 ss kokende vann til blandingen er litt skummende. Tilsvarer ett egg.

For veganere er det også et gelatin-alternativ som heter agar. Agar er laget av tang og gir et veldig fast konsistens (altså mye mindre jiggly enn vanlig gelatin). Agar pulver kan du bestiller HER http://no.iherb.com/Now-Foods-Real-Food-Agar-Powder-2-oz-57-g/374. Jeg har også sett den på asiatiske butikker og Helios helsekost.

Bland sammen 1 ss agar pulver med 1 ss vann og visp veldig godt. Sett den kald og pisk en gang til. Tilsvarer ett egg.

**Gelatin-egg fungerer dårlig i oppskrifter der du skal bruke flere enn 3 egg.

 

Frukt og gresskar

0,6 dl most (moden) banan, most avocado, kokt gresskar, potetmos, moste svisker, usukret eplemos eller enn annen fruktpuré. Tilsvarer 1 egg.

 

Har du brukt noen av disse for å erstatte egg? Har du andre tips?

Del gjerne i kommentarfeltet!