Har du hørt om moringa?

Dette er noe som begynner å få mer popularitet som en ny «supermat» på grunn av sin svært næringsrik profil og kraftig anti-inflammatorisk og antioksidant egenskaper (og sikkert litt fordi Dr Oz også snakker om det 😉 )

Jeg er i grunn ingen storforbruker av supermat-produkter, men ble litt nysgjerrig da jeg nylig ble bedt om å teste ut dette økologisk moringa pulver.

Her er noen fakta og påstander jeg har lest om moringa…

Moringa oleifera er et raskt voksende tre som hører hjemme i Sør-Asia. Det er kanskje mest populært som et pulver av tørkede blad men treet har visst også spiselige røtter, bark, blomster, frø og frukt. Den har vært brukt i generasjoner i østlige land for å behandle og forebygge sykdommer som diabetes, hjertesykdom, anemi, leddgikt og leversykdom samt luftvei-, hud- og fordøyelsessykdommer.

Fordi treet vokser raskt er det spesielt attraktivt i fattige områder og blitt brukt for å øke næringsinntak hos mennesker i Malawi, Senegal og India. I disse områdene kan Moringa være den mest næringsrike matvare som er lokalt tilgjengelig og som kan høstes året rundt.

Moringa er rik på vitaminer, mineraler og aminosyrer. Det inneholder betydelige mengder av vitaminer A, C og E, kalsium, kalium og protein.

Moringa bladene er rike på antioksidanter, blant annet vitamin C, beta-karoten, quercetin, og klorogensyre.

Den kan redusere blodsukkeret og regulerer oksidativt stress hos diabetespasienter.

Bladpulveret kan beskytte kroppens kardiovaskulære systemet, spesielt i forhold til blodfett, forebygging av plakk dannelse i arteriene og redusert kolesterolnivået.

Moringa inneholder høye konsentrasjoner av polyfenoler i sine blader og blomster som beskytter leveren mot oksidasjon, toksisitet, og skader.

Moringa har antibakterielle og anti-sopp egenskaper som bekjemper infeksjoner. Det har vært effektivt mot noen typer sopp som forårsaker infeksjoner på huden samt bakterier som kan førårsake blod- og urinveisinfeksjoner og fordøyelsesproblemer.

 

Hvordan bruke det?

Du kan for eksempel ha litt moringapulver oppi en smoothie, grønn juice eller bare drikke det som te. Du kan sikkert også røre litt oppi mitt sukkerfri sjokolademousse, chiapudding eller hjemmelaget iskrem. Jeg synes moringapulver har en ganske mild grønnaktig smak som minner meg litt om grønn te eller tørket brennesle.

Bladpulveret ble ansett som trygge i menneske studier selv i større doser men den kan visst ha en avførende effekt i store mengder, så det er nok lurt å holde seg til ½ til 1 teskje per dag.

Vil du lese mer om moringa så finner du mer info HER , HER og HER

 

 

img_3090